top of page
  • רויטל ארז

משחקים בכאילו

החידושים הטכנולוגיים של ימינו מאפשרים לנו לשפר את חיי היומיום שלנו גם בדברים שהטבע לא חנן אותנו בהם. את לא אוהבת את המראה שלך? ניתוח אחד או שניים, קצת סליקון ותראי (ככה מבטיחים) כמו דוגמנית. או להבדיל אלפי הבדלות - השתלות של איברים מלאכותיים בתחום הרפואה, ויש עוד הרבה דוגמאות. האם זה נראה ומרגיש אמיתי? האם האם זה יותר יפה? לפעמים כן ולפעמים פחות, תלוי.

גם לתחום עיצוב הבית, התפתחות החומרים הכניסה הדמיות וחיקויים של חומרים טבעיים. זה נראה כאילו זה זה, אבל זה בעצם משהו אחר. וגם פה נשאלות השאלות - האם זה נראה אמיתי? האם זה נראה טוב? איך זה מרגיש לנו? מה היתרונות והחסרונות של כל חומר? אז יצאתי לשטח קצת לחקור :)

עולם הריצופים והחיפויים

פיתוח אריחי הפורצלן (הידועים בשם - גרניט פורצלן למרות שאין בהם גרניט בכלל) יצרו מהפכה בתחום הריצופים והחיפויים. ניתן היום לדמות את האבנים הטבעיות וליצור ריצופים דמויי אבן טבעית ע"י הדפסות על אריחי הקרמיקה.בניגוד לאריחים טבעיים הנחצבים מתוך גושי סלע, אריחי הקרמיקה מיוצרים באופן מלאכותי. אריחי פורצלן נחשבים לעמידים לשבירה ושחיקה והם שומרים על צורתם לאורך זמן. ניתן לקבלם בגדלים ובחיתוכים שונים. לא נדרשת שום תחזוקה מיוחדת והיתרון המשמעותי ביותר הוא המחיר - הם זולים בהרבה מהאבן הטבעית.

אריחים דמויי שיש ואבן טבעית - ניתן למצוא למצוא סוגים שונים של אריחי פורצלן שמדמים מראה של אבן טבעית בסוגי גמר ובליטושים שונים. ניתן לקבלם במראה מט או מבריק ובגדלים שונים. אבן טבעית אומנם עמידה יותר עם השנים אך מחייבת תחזוקה שוטפת על מנת להגן עליה מפגעי הזמן.

מבחינת המראה - זה נראה דומה לדבר האמיתי . מבחינת ההרגשה - כשדורכים על ריצפת אבן טבעית, מרגישים שהיא כזו, קצת קשה לדמות את ההרגשה הזו.

אריחי אבן טבעית- מרגיש ונראה הכי טבעי. צולם בלאונרדו הום.

אריחי פורצלן דמויי אבן טבעית, חלמיש

אריחים דמויי בטון - חומר הבטון נכנס חזק בשנים האחרונות אל עולם עיצוב הבית. קירות בטון חשופים, גופי תאורה מבטון וכמובן ריצוף בטון, כל אלו יוצרים מראה אורבני עכשווי.

אם פעם ראינו ריצפות בטון רק בשטחי תעשייה ומסחר, היום ניתן לראותם יותר ויותר בבתים פרטיים ובדירות חדשות. גם פה קיימים אריחי פורצלן המדמים את הבטון באופן לא רע בכלל אך עדיין קשה לדמות את מראה רצפת הבטון המחולקת.

אריחי הבטון מגיעים בגוונים שונים של אפור (56 גוונים של אפור כבר אמרנו?) ובטקסטורות וגימורים שונים. ככל שהאריח גדול יותר כך ההדמיה לרצפת בטון אמיתית מוצלחת יותר

אירחי פורצלן דמויי בטון, חלמיש

רצפת בטון מוחלקת

https://www.bloglovin.com/blogs/coco-lapine-design-10947105/concrete-floor-wooden-cupboards-4346519542

אריחים דמויי פרקט -גם את רצפת העץ, יודע אריח הפורצלן לדמה. קיים בשוק מגוון רחב של ארחים שמדמים סוגי עץ שונים. את אריחי דמויי הפרקט ניתן למצוא בעיקר מחוץ לבית: מסביב לבריכות השחייה ולמרפסות כתחליף לדק העץ, אשר מחירו יקר יותר ומצריך תחזוקה שוטפת. ניצן למצוא את אריחי דמויי הפרקט גם בחדרי האמבטיה. כידוע עץ ומים לא הולכים יחד לכן זהו פתרון עיצובי מצויין ליצירת מראה יוקרתי של ספא.

מבחינת המראה וההרגשה: במבט ראשון, האריחים האיכותיים נראים כמו הדבר האמיתי, כאשר מסתכלים יותר מקרוב, מגלים שאכן לא מדובר בעץ.

מבחינת ההרגשה -האריחים בעלי חספוס המדמה את סיבי העץ אך את חמימות העץ קשה לדמות. לא הייתי ממליצה לרצף איתם חללי מגורים ושינה מכיון שהם לא יתנו את ההרגשה החמה של הפרקט. חסרון נוסף באריחים דמויי פרקט הוא הרובה שצריך למלא בו את המרווחים בין האריחים ואז המראה נראה טבעי פחות.

ריצוף דמוי פרקט - מתאים יותר לחללים רטובים ולחוץ הבית - ויה ארקדיה

פרקט למנציה - החיקוי האולטימטיבי והמוצלח לרצפת עץ. מדובר בפרקט סינטטי,העשוי מחומר שנקרא HDF. על גביו, בטכניקה מיוחדת, מודבקת תמונה, שעליה ציפוי למינציה איכותי ברמת עמידות גבוהה מאוד. יתרונותיו של פרקט הלמינציה רבים: הוא קל מאוד לניקוי ואינו מצריך תחזוקה מיוחדת. מחירי פרקט למינציה נמוכים בהשוואה ליתר סוגי הפרקט ומבחר הדגמים שהוא מאפשר כמעט אינסופי. מבחינת המראה וההרגשה - ישנם היום למינציות שיודעות לחקות את הדבר האמיתי בצורה כמעט מושלמת.

פרקט למינציה - נראה כמו הדבר האמיתי, הרקולס רצפות ופרקטים

אריחים מצויירים - מגמת הרטרו העולמית בתחום העיצוב כוללת גם את החזרה למרצפות המאויירות מהבתים של פעם. אריחי הפורצלן מדמים את אריחי הבטון המאויירים באופן מצויין. אומנם מבחינת האותונטיות, אין כמו אריח בטון עבה המצויר ביד ושהציור מוטמע בו לעומק ואינו רק תוצאה של השקעה בשכבה החיצונית, אך המחיר והתחזוקה הקלה של אריחי הפורצלן המאויירים נותנים להם יתרון גדול על המקור.

אריחי בטון מאויירים - ענבל ריצוף מצוייר

אריחי פורצלן מאויירים, העוגן

מוצר נוסף שמדמה את הבלטות המאויירות הוא שטיח PVC שאומנם אין ביכולתו להחליף ריצפה שלמה מבחינת הגודל ומבחינת ההרגשה אך נותן את נגיעת הוינטג' הקטנה והצבעונית למי שמעוניין בכך בביתו מבלי להחליף את כל הריצוף ומבלי להכנס להוצאות גדולות.

שטיח PVC בדוגמת אריחים מצויירים, יש מאין

דמויי בריקים - נראה שטרנד הבריקים השתלט על כל מקום. כולם רוצים קיר בריקים אצלם בבית. למעשה עצם הרעיון בבניית קיר לבנים במראה כפרי פרובאנס או במראה אורבני דמוי לופט בניו יורק, הוא הדמייה של משהו אחר שלא מכאן.

ישנן לבנים מפרוק של בתים עתיקים שמיובאות בעיקר מאירופה המקנות לחלל מראה עשיר ויוקרתי. הסוג השני הן הלבנים המיצרות בטכנולוגיות חדישות במפעל ומגיעות בשלל גוונים ופורמטים ויכולות גם לדמות את אותן לבנים מפרוק (לבני רטרו).

חומר נוסף המדמה את הבריקים הוא (שוב) אריחי הפורצלן, לדעתי רחוק מאד מהמקור הן מבחינת המראה והן מבחינת ההתחושה.

קיר לבנים חשוף בבית סקנדינבי

http://www.houseofc.nl/2015/01/scandinavian-bohemian-home.html

בריקים במראה רטרו המייוצרים במפעל ומדמות באופן מושלם את מראה הלבנים העתיקות מפרוקי בתים, קרן סטון

קיר המחופה באריחי פורצלן דמויי בריקים, ויה ארקדיה

הטפטים גם הם נכנסו למשחק ההדמיות. זה כבר ממזמן לא רק הדפסים של פרחים וצורות גאומטריות אלא גם הדפסים בטקסטורות מגוונות ובמראה תלת מימד המדמים חומרים אחרים. ניתן למצוא טפטים דמויי בריקים, דמויי עץ, דמוי עור ועוד. מרחוק זה נראה כמו הדבר האמיתי. כשמתקרבים, כמובן שמבחינים מיד שמדובר בטפט. היתרון הגדול כאן הוא כמובן העלות.

בבית שעצבתי ברחובות, הלקוחה חששה להתחייב לבריקים אמיתיים מהחשש שאלו ימאסו עליה במהרה, לכן החלטנו להדביק טפט דמוי בריקים ומכיון שמדובר בשטח קיר קטן, זה היה נראה כפתרון טוב מכיון שלדעתי ההדמייה עובדת פחות טוב כאשר מדובר בקיר שלם, בעל שטח פנים גדול יותר.

קשה להבחין שמדובר בטפט. עיצוב: רויטל ארז, צילום: אנדרס דנקברג

טפט דמוי קורות עץ, גולדשטיין גלארי

עולם הצומח

פיתוח הדשא הסנטטי כתחליף לדשא אמיתי מאפשר להכניס את הירוק גם לדירות.

כיסוי ריצפת המרפסת בשטיח דשא, יוצר את האשליה של גינה ירוקה ורעננה למרות שמדובר בבניין דירות. פתרון זול ונוח לשימוש, לא צריך לגזום, לא צריך להשקות והוא עמיד לאורך זמן. נראה מאד אמיתי. מבחינת התחושה - לא מדמה את הדבר האמיתי, מרגיש כמו שטיח.

לצערי, בשל מצוקת המים בארצנו ובשל עלויות התחזוקה הנמוכות ביחס לדשא טבעי, משתמשים בדשא הסינטטי גם בגינות פרטיות וציבוריות. גינה וחצר מתחברים לי עם טבע, לכן האותנטיות של הבחוץ, של המרחבים הפתוחים והירוקים הולכת לאיבוד כאשר משתמשים בחומר סינטטי. קשה לדמות את ההרגשה של רגליים יחפות על דשא טבעי.

אשלייה של גינה במרפסת בבניין מגורים, מי השרון

פרחים מלאכותיים - לא עוד פרחי הפלסטיק מבית סבתא, היום פרחי המשי מדמים בצורה מושלמת את המקור ולעיתים אפילו עולים עליו רק בלי הריח. לעיתים קרובות, פרחי המשי עולים יותר מפרחים אמיתיים במיוחד כאשר מדובר בסידורים מיוחדים אך מצד שני, לא צריך להחליפם כל כמה ימים והם נשארים לעד.

נקודות צבע של פרחי משי, עיצוב: רויטל ארז, צילום: אנדרס דנקברג

לסיכום: החידושים הטכנולוגיים מאפשרים לקבל את המראה הנכון ללא החסרונות האופייניים לחומרים הטבעיים. הם עשויים היטב, במרבית מהמקרים זולים מהמקור ומאפשרים ליותר אנשים להכניס לביתם חומרים חדשים - "עיצוב בר השגה".

יש הטוענים כי אין כמו המקור וזה נכון בהרבה מקרים. בדר"כ זה עיניין של עלות מול תועלת- כמה נהייה מוכנים להשקיע תמורת המקור, ואולי בעצם החלופות הקיימות מספקות את אותה הסחורה?

אשמח אם תכתבו לי מה דעתכם בנושא.

תודה לדדי בציר מ"לאונרדו הום" שהקדיש לי מזמנו והכניס אותי אל תוך עולם הריצופים והחיפויים

bottom of page